- Εκτιμώντας την αυξανόμενη σημασία του αριθμού των Ευρωπαίων που εγκαθίστανται εκτός της χώρας καταγωγής τους, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
- Εκτιμώντας ότι έχει ιδιαίτερη σημασία η Ευρωπαϊκή Ένωση να συνειδητοποιήσει πλήρως την ανάγκη ανάπτυξης μίας ειδικής πολιτικής για τους Ευρωπαίους που επιλέγουν να εκπατριστούν,
- Εκτιμώντας ότι οι Απόδημοι Ευρωπαίοι συμμετέχουν σε καλύτερες οικονομικές, κοινωνικές, πολιτιστικές και γνωσιακές ανταλλαγές στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο,
- Εκτιμώντας ότι κάθε Ευρωπαίος πολίτης που είναι εγκατεστημένος εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι φορέας ενός καθαρά Ευρωπαϊκού μηνύματος για την υπεράσπιση των ευρωπαϊκών αξιών (Δικαιώματα του ανθρώπου και του πολίτη, Δικαιώματα της γυναίκας και του παιδιού, Προστασία του περιβάλλοντος, καταπολέμηση της πείνας στον κόσμο, κλπ.),
- Εκτιμώντας ότι είναι απαραίτητο να υπογραμμιστεί η αξία της ιδιότητας του Ευρωπαίου πολίτη,
- Εκτιμώντας ότι οι ευρωπαϊκές πολιτικές πρέπει να αφορούν το σύνολο των Απόδημων Ευρωπαίων πολιτών, είτε αυτοί βρίσκονται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης είτε σε τρίτες χώρες,
- Εκτιμώντας ότι η επικύρωση της Συνθήκης της Λισσαβόνας είναι σημαντική για τη συνέχιση της διαδικασίας της ευρωπαϊκής ενοποίησης της ιδιότητας του πολίτη,
- Εκτιμώντας ότι η θέσπιση του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων αποτελεί σημαντική πρόοδο προς την αμοιβαία αναγνώριση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων όσον αφορά τους απόδημους πολίτες,
- Εκτιμούν ότι το εν λόγω ζήτημα επείγει να αποτελέσει κατά προτεραιότητα αντικείμενο των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
Επιθυμούν τα ευρωπαϊκά και τα εθνικά θεσμικά όργανα να συμπεριλάβουν κατά προτεραιότητα το ζήτημα αυτό στο πλαίσιο του προγραμματισμού των δραστηριοτήτων τους, σε συνεργασία με τους επίσημους εκπροσώπους των αποδήμων και με αντιπροσωπευτικές μη κυβερνητικές οργανώσεις,
Κρίνουν σκόπιμο ότι τα κράτη μέλη της Ένωσης πρέπει να συγκροτήσουν δημοκρατική εκπροσώπηση των αποδήμων τους προκειμένου κάθε χρόνο να οργανώνουν συνάντηση των εκπροσώπων αυτών για να αξιολογούν την πολιτική υπέρ των Απόδημων Ευρωπαίων,
Πιστεύουν ότι η ανάπτυξη αυτής της ειδικής πολιτικής πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε ιδιαίτερο τμήμα σχετικά με τις ευρωπαϊκές παραμεθόριες χώρες, ιδίως για όσες συμμετέχουν στο Συμβούλιο της Ευρώπης και στην Μεσογειακή Ένωση, προκειμένου να συνάψουν ειδικές συμφωνίες για το σύνολο των αποδήμων και των ατόμων με διπλή υπηκοότητα,
Ζητούν την σύνταξη «ΛΕΥΚΗΣ ΒΙΒΛΟΥ ΥΠΕΡ ΜΙΑΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟΔΗΜΟΥΣ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ», προκειμένου το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα προκύψει μετά τις ευρωπαϊκές εκλογές του Ιουνίου 2009, να εντάξουν στο πρόγραμμά τους «Στόχους 2009-2014 για την ευρωπαϊκή πολιτική για τους Απόδημους Ευρωπαίους πολίτες», καθορίζοντας μεταξύ άλλων τα οικονομικά μέσα που θα επιτρέψουν την υλοποίηση αυτής της ευρωπαϊκής πολιτικής,
Εφιστούν την προσοχή της Γαλλικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των θεσμικών οργάνων της Ένωσης – του Συμβουλίου, της Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της Επιτροπής των Περιφερειών, της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής –, των οργάνων του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Δυτικοευρωπαϊκής Ένωσης, της Γραμματείας της Μεσογειακής Ένωσης, όσον αφορά τα ακόλουθα σημεία:
1. Καθολική δικαιοσύνη για όλους τους Ευρωπαίους
- Ο ευρωπαϊκός χώρος Δικαιοσύνης, Ελευθερίας και Ασφάλειας πρέπει οπωσδήποτε να καταστεί πραγματικότητα για όλους τους Ευρωπαίους. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για τους Απόδημους Ευρωπαίους. Όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες έχουν δικαίωμα στην ίση μεταχείριση έναντι των νόμων και των δικαστηρίων σε όλα τα κράτη μέλη.
- Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Αστική δικαιοσύνη» 2007-2013 παρέχει ευκαιρία βελτίωσης των συνθηκών όσον αφορά τους Απόδημους Ευρωπαίους πολίτες και εξασφάλισης νομικά αναμφισβήτητης επιλογής και απλοποιημένης πρόσβασης στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
- Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στο οικογενειακό δίκαιο (αντικρουόμενοι νόμοι όσον αφορά τα διαζύγια μικτών γάμων, διασυνοριακές κληρονομιές, κλπ.).
- Πρέπει να αξιολογηθούν οι όροι πρόσβασης στην δικαιοσύνη των Απόδημων Ευρωπαίων στο πλαίσιο ειδικής δράσης του προγράμματος «Αστική δικαιοσύνη» 2007-2013 με αντικείμενο τους Απόδημους Ευρωπαίους.
2. Ευρωπαϊκό διπλωματικό και προξενικό δίκτυο
- Η ύπαρξη πυκνής και εναρμονισμένης ευρωπαϊκής διπλωματικής και προξενικής παρουσίας είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια και την απλοποίηση της ζωής των Απόδημων Ευρωπαίων.
- Η διαδικασία εξορθολογισμού στην οποία προχωρούν ορισμένα κράτη μέλη της Ένωσης πρέπει να ενταχθεί σε προγραμματισμό ευρωπαϊκού επιπέδου που να εξασφαλίζει στους πολίτες της Ένωσης πλήρη και ολοκληρωμένη πρόσβαση στο ευρωπαϊκό προξενικό δίκτυο σε ολόκληρο τον κόσμο.
3. Ένα « Ευρωπαϊκό Σημείο Αναφοράς » στις εθνικές δημόσιες υπηρεσίες
- Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα δράσης για τη διοικητική απλοποίηση πρέπει να συμπεριλάβει μέτρα απλοποίησης των διοικητικών διαδικασιών για τους Απόδημους Ευρωπαίους προκειμένου να ευνοήσει την ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων και να καταργήσει τους προστατευτισμούς.
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να καθορίσει το νομικό καθεστώς και την εκπαίδευση δημοσίων υπαλλήλων με αποστολή να ενεργούν ως ευρωπαϊκά σημεία αναφοράς. Ενεργώντας ως «Εξατομικευμένη ευρωπαϊκή διοικητική θυρίδα» στο πλαίσιο των εθνικών, περιφερειακών ή/και τοπικών διοικήσεων, το πρόσωπο που θα ενεργεί ως ευρωπαϊκό σημείο αναφοράς πρέπει να έχει την ευκαιρία επικαιροποίησης της αποστολής του στο πλαίσιο ενός «Erasmus Δημοσίων Υπαλλήλων» ιδίως πειραματικά για τις μεθοριακές περιφέρειες της Ένωσης.
4. Διαδικτυακή πύλη «expateurope.eu» (απόδημος ευρωπαίος.eu).
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να δημιουργήσει ένα διαδικτυακό εργαλείο για τους αποδήμους της.
- Μια τέτοια «κομβική» διαδραστική υπηρεσία ακρόασης, διοικητικής συνδρομής και έκτακτης ανάγκης πρέπει να ανταποκρίνεται στα αιτήματα των Απόδημων Ευρωπαίων.
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να δημιουργήσει μια διαδικτυακή πύλη αφιερωμένη ειδικά στους Απόδημους Ευρωπαίους σε συνδυασμό με το σύστημα « SOLVIT » και εθνικά δίκτυα.
5. Ευρωπαϊκή πολιτική και στρατιωτική δύναμη ταχείας επέμβασης.
- Σε συνέχεια της επιθυμίας του 78% των Ευρωπαίων όσον αφορά τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής δύναμης πολιτικής προστασίας (Ευρωβαρόμετρο), η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει οπωσδήποτε να δημιουργήσει μια δύναμη προστασίας των Απόδημων Ευρωπαίων στο εσωτερικό και το εξωτερικό σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών ή πολιτικών ή στρατιωτικών συγκρούσεων.
- Η ένταξη της εν λόγω πολιτικής θα εξασφαλίσει άμεση αποτελεσματικότητα και συνέπεια των επεμβάσεων υπό ευρωπαϊκή σημαία επιτρέποντας, όπως προτείνει η Δυτικοευρωπαϊκή Ένωση, «τη συγκρότηση ευρωπαϊκού συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης με δυνατότητα πολιτικής και στρατιωτικής επέμβασης, για την προστασία, προφύλαξη και ενδεχομένως την απομάκρυνση των ευρωπαίων πολιτών που κινδυνεύουν, εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκτός αυτής, έτσι ώστε η δυνατότητα αυτή να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση ανθρωπιστικής έκτακτης ανάγκης υπέρ οποιουδήποτε πληθυσμού εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης».
- Η δημιουργία αυτής της δύναμης πρέπει να αποφασιστεί κατ’ αρχήν στο πλαίσιο της Γαλλικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να υλοποιηθεί στο πλαίσιο των νέων καθηκόντων του Ύπατου Εκπροσώπου για την Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας της Ένωσης.
- Η γενικευμένη καταγραφή των αποδήμων στα προξενεία τους αποτελεί χρήσιμη προϋπόθεση για την επιτυχία των επεμβάσεων της ευρωπαϊκής δύναμης επέμβασης.
6. Εναρμονισμένη ιατρική περίθαλψη για όλους τους Ευρωπαίους
- Σύμφωνα με την Λευκή Βίβλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2007 «Μαζί για την υγεία: Στρατηγική προσέγγιση της ΕΕ για την περίοδο 2008-2013» η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι απαραίτητο να θεσπίσει ενοποιημένο σύστημα κοινωνικής προστασίας και κάλυψης μέσω κοινού καθεστώτος ιατρικής περίθαλψης για τους Απόδημους Ευρωπαίους, συμπεριλαμβανομένων και των εγκαταστημένων εκτός Ένωσης.
- Είναι απολύτως απαραίτητο να εναρμονιστούν τα δικαιώματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για τους Ευρωπαίους που διαμένουν σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, και να θεσπιστεί οριστικά ο κανονισμός αριθ. 883/2004 για τον συντονισμό των συστημάτων κοινωνικής ασφάλειας.
7. Ευρωπαϊκή εκπαίδευση με παγκόσμια διάσταση
- Το άνοιγμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στους πολιτισμούς και τα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων ηπείρων εξασφαλίζει πραγματικό πολιτιστικό και οικονομικό πλούτο.
- Στην εποχή των άμεσων και παγκοσμιοποιημένων ανταλλαγών, η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να ενισχύσει τα διεθνή εκπαιδευτικά προγράμματά της.
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να ενισχύσει τα προγράμματά της πραγματοποιώντας άνοιγμα στις άλλες κουλτούρες και εκπαιδευτικά συστήματα μέσω της επέκτασης του προγράμματος Erasmus στους ευρωπαίους σπουδαστές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε συνδυασμό με τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τα πανεπιστήμια τρίτων χωρών.
8. Ευρωπαϊκή αναγνώριση της ατομικής σύνταξης
- Στην εποχή της έντονης επαγγελματικής κινητικότητας και της γήρανσης του ευρωπαϊκού πληθυσμού, ενδείκνυται η ανάληψη συγκεκριμένης δράσης όσον αφορά την αυτόματη απόκτηση και διατήρηση της συμπληρωματικής σύνταξης για τους ευρωπαίους που εργάστηκαν σε ευρωπαϊκές χώρες εκτός της χώρας καταγωγής τους. Κανένας ευρωπαίος πολίτης που διαμένει στο εξωτερικό δεν πρέπει να χάσει τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα που απέκτησε σε ένα ή περισσότερα κράτη μέλη.
- Ο ευρωπαϊκός κοινωνικός χώρος απαιτεί την έκδοση σχετικής οδηγίας.
9. Δικαίωμα ψήφου στις εθνικές και τις ευρωπαϊκές εκλογές
- Οι Απόδημοι Ευρωπαίοι διατηρούν ισχυρούς δεσμούς με τις χώρες καταγωγής τους και οι πολιτικές της Ένωσης καθορίζουν όλο και περισσότερο τη ζωή τους στις χώρες υποδοχής τους. Ο δεσμός της ιθαγένειας πρέπει να διασφαλιστεί. Κανένας πολίτης της Ένωσης δεν πρέπει να στερηθεί το δικαίωμα του εκλέγειν στις εθνικές εκλογές της χώρας του εξ αιτίας του τόπου κατοικίας του. Πρέπει να προβλεφθούν όλα τα μέσα, όπως επιστολική ή ηλεκτρονική ψήφος προκειμένου να διασφαλιστεί η εξάσκηση του εν λόγω θεμελιώδους δικαιώματος.
- Για την εκλογή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ελλείψει εκλογής ευρωβουλευτών που να εκπροσωπούν τους ευρωπαίους που είναι εγκατεστημένοι σε τρίτες χώρες, απαιτείται η παραχώρηση του δικαιώματος ψήφου στην χώρα καταγωγής τους στους ευρωπαίους που είναι εγκατεστημένοι σε τρίτες χώρες.
- Στο πλαίσιο αυτό θα ήταν χρήσιμο τα κράτη μέλη της Ένωσης να επιτρέψουν στους πολίτες τους να αποκτήσουν και άλλη ιθαγένεια χωρίς να χάσουν την αρχική τους ιθαγένεια.
10. Η πολιτική αναγνώριση των Απόδημων Ευρωπαίων στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα
- Ως αποτέλεσμα του ανοικτού χώρου που δημιουργεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και η παγκοσμιοποίηση, η κινητικότητα των ευρωπαίων προβλέπεται να αυξηθεί.
- Οι Απόδημοι Ευρωπαίοι, παράλληλα με τις εθνικές δομές εκπροσώπησης των αποδήμων που θα δημιουργηθούν σε κάθε κράτος μέλος πρέπει να αναγνωριστούν πολιτικά και στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.
- Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα πρέπει να αναγνωρίσουν το φαινόμενο αυτό στο πλαίσιο των υφιστάμενων δομών: Το θέμα αυτό πρέπει να περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες ενός Επιτρόπου επιφορτισμένου με την διαχείριση και την επικαιροποίηση μιας ενιαίας θυρίδας – expateurope (απόδημος ευρωπαίος) – προσπελάσιμης στο σύνολο των ευρωπαίων,
- Πρέπει να δημιουργηθεί μια Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Αποδήμων προκειμένου να εξασφαλιστεί η εξέταση, η υλοποίηση και η παρακολούθηση της ευρωπαϊκής πολιτικής αποδήμων,
- Πρέπει να συσταθούν ειδικές κοινοβουλευτικές επιτροπές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Επιτροπή των Περιφερειών, το Συμβούλιο της Ευρώπης, την Κοινοβουλευτική Συνέλευση της Ευρωμεσογειακής Ένωσης,
- Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να περιλαμβάνει εξουσιοδοτημένους εκπροσώπους των αποδήμων,
- Πρέπει να συγκροτηθεί Συμβουλευτική Επιτροπή των Απόδημων Ευρωπαίων, η οποία να προέρχεται από τους εθνικούς εκπρόσωπους των Απόδημων Ευρωπαίων, και η οποία να τους εκπροσωπεί στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα,
- Οι αντιπροσωπευτικές μη κυβερνητικές οργανώσεις πρέπει να αναγνωριστούν από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα,
- Πέραν από την σύσταση μιας επιτροπής παρακολούθησης πρέπει να οργανώνεται, τουλάχιστον σε ετήσια βάση, μια «Συνάντηση των μετακινούμενων Ευρωπαίων» στο πλαίσιο του επίσημου προγράμματος της τρέχουσας προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου