Με αφορμή την αύξηση των ναυτικών ατυχημάτων στις ευρωπαϊκές θάλασσες, η ευρωβουλευτής της ΝΔ, Μ. Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου, ζήτησε από την Ευρ. Επιτροπή να αξιολογήσει τις επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή ναυτιλιακή δραστηριότητα από πιθανά ευρωπαϊκά νομοθετικά μέτρα σε θέματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας που θα επικαλύπτουν τους έως σήμερα ομοιόμορφους διεθνείς κανόνες.
Μετά την επικύρωση των διεθνών συμβάσεων του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ) από τα κράτη μέλη, θέματα τα οποία υπόκεινται στην αποκλειστική αρμοδιότητά τους καθώς και θέματα μικτής αρμοδιότητας της Ευρ. Κοινότητας και κρατών μελών, ρυθμίζονται μόνο από το διεθνές νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο μόνο τα κράτη μέλη δύνανται να διαμορφώσουν βάση των κυριαρχικών τους δικαιωμάτων.
"Σε μια περίοδο που οι ευρωπαίοι πολίτες είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στα κυριαρχικά δικαιώματα του κράτους τους, η επιδιωκόμενη θεμελίωση αποκλειστικής κοινοτικής αρμοδιότητας και οι νέες εξουσίες της Ευρ. Επιτροπής σ' έναν τομέα μεγάλης οικονομικής εντάσεως, όπως εκείνος της ναυτιλίας, δεν θα ζημιώσουν το σύνολο;", ερώτησε η ευρωβουλευτής.
Ο αρμόδιος για τις μεταφορές και Αντιπρόεδρος της Ευρ. Επιτροπής, κ. Antonio Tajani, έδωσε προφορικά την εξής απάντηση:
"Οι προτάσεις της Επιτροπής συνοδεύονται πάντα από εκτίμηση αντίκτυπου. Αυτό συνέβη και για τις προτάσεις του 3ου πακέτου για τη θαλάσσια ασφάλεια το Νοέμβριο του 2005. Οι προτάσεις της Επιτροπής στον τομέα αυτόν λαμβάνουν ιδιαίτερα υπόψη τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι νομοθετικές προτάσεις έχουν στόχο να καλέσουν τα κράτη μέλη να επικυρώσουν τις συμβάσεις ή να τις εφαρμόσουν εντός της Κοινότητας. Αυτό, σε καμία περίπτωση, δεν συμβαίνει επειδή επιδιώκουμε να αποκτήσουμε νέες αρμοδιότητες. Θα ήθελα να φωτίσω μια διαδεδομένη παρεξήγηση: Η Κοινότητα διαθέτει ήδη τις αναγκαίες αρμοδιότητες για την ασφάλεια στη θάλασσα εντός του πλαισίου κοινοτικής πολιτικής για τις μεταφορές. Είναι αναπόφευκτο, όταν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο νομοθετούν, να μειώνεται η ικανότητα των κρατών μελών να ενεργούν μεμονωμένα σε διεθνές επίπεδο. Αυτό δεν γίνεται προς ζημία των. Πολλώ μάλλον δυναμώνεται η συλλογική επιρροή μας εντός της διεθνούς Κοινότητας, αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό το επίπεδο της προστασίας των πολιτών και του περιβάλλοντος. Ορισμένες φορές η Ευρώπη οφείλει απλώς να λαμβάνει την πρωτοβουλία. Αυτό συνέβη παραδείγματος χάριν όταν ζητήσαμε την εσπευσμένη απόσυρση των μονοπύθμενων πετρελαιοφόρων και την απόφασή μας ακολούθησε άλλη ανάλογη του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας δημιουργεί προβλήματα. Δεν μπορούμε πάντοτε να αποφασίζουμε μόνοι. Υπάρχουν αρμοδιότητες που δεν αφορούν την Ευρώπη και για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητη μια συνεχής αντιπαράθεση με αυτόν τον οργανισμό, αφού στις θάλασσές μας πλέουν σκάφη με σημαία τρίτων χωρών. Με τη νέα νομοθετική πρόταση για την ασφάλεια της θάλασσας, η Επιτροπή στοχεύει να επανισορροπήσει τη διεθνή διάσταση των θαλάσσιων μεταφορών, η οποία απαιτεί συνολικές λύσεις που λαμβάνουν υπόψη τους περιορισμούς του συνολικού νομοθετικού πλαισίου.
Η κοινοτική δραστηριότητα είναι η συγκεκριμένη έκφραση της δύναμης και της συλλογικής εργασίας των κρατών μελών. Δεν είναι επιβολή που έρχεται από εξωτερικούς παράγοντες και είναι αντίθετη με τα συμφέροντά τους. Χάρη στις δικές μας και τις δικές σας προσπάθειες (Ευρ. Επιτροπής και Ευρ. Κοινοβουλίου), η παρουσία σκαφών που δεν ακολουθούν τα ισχύοντα πρότυπα, μειώθηκε σημαντικά εντός των ευρωπαϊκών υδάτων.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει να ακολουθεί μια ισορροπημένη διαδραστική πολιτική έχοντας ως κύριο στόχο την προστασία της ζωής και της επιβίωσης των πολιτών μας. Η εναρμόνιση του δικαίου της θάλασσας με το διεθνές πλαίσιο παρουσιάζει προβλήματα και βρισκόμαστε πάντα σε αντιπαράθεση με τις αποφάσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας. Ευτυχώς, η Ευρώπη είναι πολλές φορές πρωταγωνίστρια και ο Διεθνής Οργανισμός ακολουθεί.
Επαναλαμβάνω ότι η πρόθεσή μας δεν είναι να μειώσουμε τα δικαιώματα των κρατών μελών, αλλά να αναζητήσουμε μια εναρμόνιση που θα μπορούσε να δώσει γρήγορες και δυνατές απαντήσεις στους πολίτες της ΕΕ".
E-mail: marie.panayotopoulos-cassiotou@europarl.europa.eu.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου