ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

29/09/2008: Η αύξηση της συμμετοχής των νέων στα ευρωπαϊκά προγράμματα αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την προώθηση ευκαιριών κινητικότητας και τη δυνατότητα ενεργού συμμετοχής στην οικοδόμηση της Ευρώπης.

Η ευρωβουλευτής της ΝΔ, Μ.Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου, υπέβαλε, μέσα σ΄αυτό το πλαίσιο, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την εξής ερώτηση:

"Πώς αξιολογεί η Ευρ. Επιτροπή τη συμμετοχή των νέων σε ευρωπαϊκά προγράμματα που τους αφορούν, πώς πιστοποιούνται οι φορείς εκτέλεσής τους και πώς αξιοποιούνται οι εμπειρίες των συμμετεχόντων για την μετέπειτα ζωή τους ως πολιτών και ως εργαζομένων; Ερωτάται, επίσης, η Επιτροπή ποια είναι η συμμετοχή ανά χώρα μέλος στα προγράμματα αυτά."

Στην απάντησή του, ο αρμόδιος για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τον πολιτισμό και τη νεολαία Επιτρόπος, κ.J.Figel, επικεντρώθηκε στα ευρωπαϊκά προγράμματα "Νεολαία σε δράση" και "Διά βίου μάθηση", οι δράσεις των οποίων στοχεύουν στην κινητικότητα, έννοια που συνδέει διάφορους στόχους, όπως διεύρυνση των οριζόντων, απόκτηση νέων δεξιοτήτων και ικανοτήτων, διαπολιτισμική ενημέρωση, δημιουργία νέων ευκαιριών, γλωσσική πολυμορφία, προσωπική εξέλιξη και κίνητρα για περαιτέρω μάθηση.

"Η αξιολόγηση που πραγματοποίησε η Επιτροπή ως προς τα αποτελέσματα των προγραμμάτων κινητικότητας στους τομείς της εκπαίδευσης και της κατάρτισης δείχνει ότι τα μέτρα στα οποία στηρίζονται τα εν λόγω προγράμματα συνέβαλαν στην ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού τομέα συνεργασίας στα θέματα αυτά και, επομένως, συνέβαλαν στην προώθηση της Ευρώπης της γνώσης", τόνισε ο Επίτροπος.

Αναφορικά με το θέμα των εκτελεστικών φορέων, ο κ. J.Figel ανέφερε ότι "για το πρόγραμμα "Νεολαία σε δράση", οι φορείς που εμπλέκονται στα χρηματοδοτούμενα σχέδια πρέπει να παρέχουν εγγυήσεις ανάλογες με τη σημασία του εκάστοτε σχεδίου: πρέπει να παρουσιάζουν εγγυήσεις ως προς τις οικονομικές και επιχειρησιακές τους ικανότητες για την εκτέλεση του σχεδίου. Στην περίπτωση της ευρωπαϊκής εθελοντικής υπηρεσίας πρέπει να διαθέτουν διαπίστευση για την υποδοχή εθελοντών. Στο πλαίσιο του προγράμματος "Διά βίου μάθηση" , ταυτόχρονα με την αποστολή της αίτησης, ο οργανωτής/υπεύθυνος του σχεδίου πρέπει να υποβάλει εγγυήσεις ως προς την οικονομική και τη διαχειριστική του ικανότητα για την εκτέλεση του σχεδίου και τη διαχείριση/συντονισμό της εταιρικής σχέσης. Οι όροι διαχείρισης και υποβολής εκθέσεων για το σχέδιο περιλαμβάνονται στη σύμβαση η οποία υπογράφεται από την Επιτροπή και τον οργανισμό, καθώς και στο εγχειρίδιο διοικητικών και οικονομικών όρων για τους δικαιούχους."

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε τέλος στα εκπαιδευτικά προγράμματα Erasmus και Leonardo da Vinci:

"Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος για τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα Erasmus ήταν η αυξημένη ικανότητα κινητικότητας στο μέλλον (μέσα και έξω από την Ευρώπη), μια πιο ανοικτή στάση και μια σαφέστερη και καλύτερα ενημερωμένη προοπτική για τη συνέχεια των σπουδών ή την επαγγελματική ζωή, καλύτερη κατανόηση της Ευρώπης και αίσθημα «ότι ανήκουν στην ευρωπαϊκή οικογένεια», καλύτερη γνώση μιας ή περισσότερων γλωσσών της ΕΕ και βελτίωση των επαφών με τους Ευρωπαίους συναδέλφους. Μια «έμμεση» συνέπεια της περιόδου κινητικότητας είναι η βελτίωση της απασχολησιμότητας των φοιτητών λόγω της εμπειρίας τους από το εξωτερικό και των βελτιωμένων τους δεξιοτήτων στις ξένες γλώσσες.

Στο πρόγραμμα Leonardo, ο μεγαλύτερος αντίκτυπος σημειώθηκε στον κοινωνικοοικονομικό τομέα, όσον αφορά τους νέους στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ). Συγκεκριμένα, τα σχέδια συνέβαλαν στη βελτίωση των γνώσεων, των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των νέων στην αρχική ΕΕΚ, στη βελτίωση των ικανοτήτων διά βίου απόκτησης δεξιοτήτων και ικανοτήτων, καθώς και στην ποιότητα της ΕΕΚ. Η απόκτηση δεξιοτήτων στις ξένες γλώσσες αποτέλεσε σημαντικό κοινωνικοοικονομικό πλεονέκτημα για τους νέους που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.", κατέληξε ο ευρωπαίος επίτροπος.

Σχολιάζοντας το περιεχόμενο της απάντησης της Επιτροπής, η Μ. Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου παρατήρησε ότι η πιστοποίηση των φορέων εκτέλεσης προγραμμάτων για νέους γίνεται μόνο ως προς την οικονομική τους φερεγγυότητα και όχι ως προς την ποιότητα των υπηρεσιών, η δε αξιολόγηση των αποτελεσμάτων είναι μόνο δυνητική και κατά τεκμήριο και δε βασίζεται σε έρευνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: