Διατήρηση γλωσσικής και πολιτιστικής ταυτότητας παιδιών ευρωπαίων πολιτών.

13/07/2005: Διατήρηση γλωσσικής και πολιτιστικής ταυτότητας παιδιών ευρωπαίων πολιτών εγκατεστημένων σε κράτος μέλος, διαφορετικό από εκείνο της καταγωγής τους. Απάντηση του Συμβουλίου και της Επιτροπής στην κ. Μαρία Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου.

"Οι χώρες - μέλη είναι αρμόδιες για την αντιμετώπιση του ζητήματος της εκπαίδευσης και διατήρησης της γλωσσικής και πολιτιστικής ταυτότητας των παιδιών των ευρωπαίων πολιτών που μετεγκαθίστανται σε κράτος μέλος, διαφορετικό από εκείνο της καταγωγής τους". Αυτό είναι το συμπέρασμα της απάντησης του Συμβουλίου και της Επιτροπής στο σχετικό ερώτημα που έθεσε η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μαρία Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου. Η υλοποίηση των στόχων της στρατηγικής της Λισσαβόνας απαιτεί τη σωστή αξιοποίηση του ευρωπαϊκού ανθρώπινου δυναμικού, κάτι που πολύ συχνά συνεπάγεται την μετεγκατάσταση των ευρωπαίων πολιτών για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κράτος μέλος, διαφορετικό από εκείνο της καταγωγής τους.

Με την ερώτησή της η κ. Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου ήθελε να πληροφορηθεί, εάν το Συμβούλιο και η Επιτροπή λαμβάνουν μέτρα, ώστε παράλληλα με την ευρωπαϊκή ιθαγένεια, να είναι δυνατόν να διατηρηθεί και η εθνική γλωσσική και πολιτιστική τους ταυτότητα και να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή πολυμορφία.

Στην απάντησή του το Συμβούλιο αναφέρει ότι "βρήκε πολύ ενδιαφέρουσα την ερώτηση, άλλωστε το άρθρο 149 των Συνθηκών δηλώνει σαφώς ότι η Κοινότητα αναλαμβάνει δράση στον τομέα της εκπαίδευσης σεβόμενη ταυτόχρονα πλήρως την αρμοδιότητα των κρατών μελών για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος". Στην απάντησή της η Επιτροπή υπογραμμίζει τη μεγάλη σημασία που προσδίδει στη διατήρηση της γλωσσικής και πολιτιστικής ποικιλομορφίας.

Στο πλαίσιο των προνομίων που της έχουν δοθεί από τις Συνθήκες, η Κομισιόν έχει αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, όπως ένα Πρόγραμμα Δράσης 2004 - 2006 για την ενίσχυση της εκμάθησης των γλωσσών και της γλωσσικής ποικιλομορφίας. Στο πρόγραμμα αυτό η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι η δράση αυτή έχει σκοπό να ενθαρρυνθεί ενεργώς η εκπαίδευση και η εκμάθηση ενός ευρέως φάσματος γλωσσών, συμπεριλαμβανομένων των γλωσσών των μεταναστών, στα σχολεία, τα πανεπιστήμια και τα κέντρα εκπαίδευσης για ενήλικες. Η Επιτροπή υποστηρίζει επίσης τη μέθοδο CLIL / EMILE, που έχει ως σκοπό την εκμάθηση ενός γνωστικού αντικειμένου σε μια ξένη γλώσσα.
Επίσης, η Ομάδα Εργασίας για τις Γλώσσες που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος "Παιδεία και Εκπαίδευση 2010", συνέστησε μεταξύ άλλων ότι η πρόβλεψη για την εκπαίδευση περιφερειακών γλωσσών, καθώς και των γλωσσών των μεταναστών και των όμορων χωρών θα πρέπει να αποτελέσει τμήμα της πολιτικής των κρατών μελών για τη βασική παδεία και την εκπαίδευση.

Με ένα δεύτερο ερώτημά της προς την Επιτροπή, η ευρωβουλευτής της ΝΔ ζήτησε στοιχεία σχετικά με την αναδιαμόρφωση σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα και με προοπτική το 2010, της Οδηγίας 77/486/ΕΟΚ του Συμβουλίου (25.07.1977), περί σχολικής φοιτήσεως των τέκνων διακινούμενων εργαζομένων. Η Οδηγία αυτή προβλέπει στο άρθρο 3 ότι τα κράτη μέλη θα λάβουν σύμφωνα με την επικρατούσα κατάσταση στο εσωτερικό τους, τα νομικά τους συστήματα και σε συνεργασία με τις χώρες προέλευσης, τα κατάλληλα μέτρα για την προώθηση της παιδείας της μητρικής γλώσσας των συντηρούμενων τέκνων των διακινούμενων εργαζομένων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην απάντησή της προσθέτει ότι "η οδηγία βρίσκεται υπό εξέταση, ώστε αφενός να καθορισθούν σαφέστερα οι υποχρεώσεις των κρατών - μελών και αφετέρου να υποβληθούν ενδεχομένως κατάλληλες προτάσεις στο Συμβούλιο και στο Κοινοβούλιο".

Ακόμη στο πλαίσιο των προγραμμάτων συνεργασίας της ΕΕ συγχρηματοδοτούνται Προγράμματα από την Επιτροπή, όπως το Culture 2000, με σκοπό την προώθηση της γλωσσικής ποικιλομορφίας και του διαπολιτιστικού διαλόγου.

Τέλος, στο πλαίσιο του μελλοντικού ολοκληρωμένου προγράμματος της "δια βίου μάθησης" για την περίοδο 2007 - 2013, η Επιτροπή προτείνει τη χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών δικτύων στον τομέα της εκμάθησης γλωσσών και της γλωσσικής ποικιλομορφίας.

Η κ. Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου με δήλωσή της ανέφερε ότι "η ποικιλία μέτρων που αναπτύσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, θα δώσουν και στους Έλληνες αποδήμους που κατοικούν σε άλλες χώρες της ΕΕ, την ευκαιρία να προβάλλουν τον ελληνικό πολιτισμό και να συνδιαμορφώσουν τις αποφάσεις ενίσχυσης της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στις νεότερες γενιές".

Δεν υπάρχουν σχόλια: