Στο συνέδριο,στόχος του οποίου ήταν η ενίσχυση του δημόσιου διαλόγου για το Μέλλον της ΕΕ και ιδιαίτερα η ενεργός συμμετοχή των πολιτών, έλαβε μέρος με εισήγησή της η ευρωβουλευτής της Ν.Δ., Μαρία Παναγιωτοπούλου-Κασσιώτου,μέλος της Επιτροπής Απασχόλησης του ΕΚ , ο κ. Αλ Ζαβός, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Μεταναστευτικής Πολιτικής, ενώ πολλές ήταν οι παρεμβάσεις εκπροσώπων φορέων της Θεσσαλίας.
Η M. Παναγιωτοπούλου αναφέρθηκε στις νέες δημογραφικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η γηραιά ήπειρος λόγω της μεγάλης μείωσης του εργατικού δυναμικού της και παρουσίασε τις κοινοτικές ενέργειες για καλύτερη διαχείριση της οικονομικής μετανάστευσης στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα,επεσήμανε ότι, σύμφωνα με τις δημοσιευθείσες στατιστικές, μετά το 2025 η επίπτωση της καθαρής μετανάστευσης δεν θα αντισταθμίζει τη φυσική μείωση πληθυσμών. Αυτό θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στον αριθμό των απασχολουμένων στην ΕΕ: η αντιστοιχία των απασχολουμένων επί του συνολικού πληθυσμού αναμένεται να μειωθεί σοβαρά, από 67,2% το 2004 σε 56,7% το 2050, δηλαδή μείωση κατά 52 εκατομμύρια. Παρουσίασε επίσης το σχέδιο ευρωπαϊκής πολιτικής για την μετανάστευση το οποίο περιλαμβάνει προτάσεις Οδηγιών για τα δικαιώματα των υπηκόων τρίτων χωρών με νόμιμη απασχόληση, τις προϋποθέσεις εισδοχής και διαμονής ιδιαίτερα των ειδικευμένων εργαζομένων,των εποχιακών εργαζομένων,των ενδοϋπηρεσιακών μετατιθεμένων και των αμειβόμενων ασκουμένων.
Ολοκληρώνοντας την εισήγησή της η ευρωβουλευτήςσημείωσε ότι η μετανάστευση αποτελεί εγγενές στοιχείο της ανάπτυξης και σήμερα επικρατεί γενικά η άποψη ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει στροφή από την τάση "περισσότερη ανάπτυξη για λιγότερους μετανάστες" σε μια προσέγγιση "καλύτερης διαχείρισης της μετανάστευσης για περισσότερη ανάπτυξη". Η επιλογή της μεγαλύτερης προσφυγής στη μετανάστευση για την αντιμετώπιση της δημογραφικής γήρανσης πρέπει ωστόσο να αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς και με τις χώρες προέλευσης.
“Η εξωτερική διάσταση της μεταναστευτικής πολιτικής έχει διαμορφωθεί κυρίως γύρω από τον στόχο της καλύτερης διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών με σκοπό να μειωθεί η μεταναστευτική πίεση που ασκείται στην Ένωση. Παρόλο που ο στόχος αυτός παραμένει έγκυρος, η επιπλέον πρόκληση σήμερα συνίσταται στην ανάπτυξη πολιτικών οι οποίες θα αναγνωρίζουν ότι οι διακινούμενοι εργαζόμενοι είναι αναγκαίοι για τη λειτουργία των οικονομιών μας στους τομείς που η ΕΕ αντιμετωπίζει ελλείψεις εργατικού δυναμικού και επαγγελματικών δεξιοτήτων. Όταν τεθούν καλοί κανόνες θα πετύχουμε σωστά αποτελέσματα και θα μεγιστοποιηθεί η αξιοποίηση του ανθρώπινου πλούτου προς όφελος όχι μόνο των χωρών υποδοχής αλλά και των ίδιων των μεταναστών και των χωρών καταγωγής τους”, κατέληξε η Μ. Παναγιωτοπούλου-Κασσιώτου.
1 σχόλιο:
«25 χρόνια της Ελλάδας στην Ε.Ε: Μετανάστευση - Μετανάστες και το Μέλλον της Ευρώπης»
Βόλος, 30 Νοεμβρίου 2006
Τη συζήτηση συντόνισαν οι Ανδρέας Γιουρμετάκης, δημοσιογράφος και Δημήτρης Αντωνιάδης, Europe Direct Λάρισας.
Κατά την έναρξη της συζήτησης διαβάστηκε μήνυμα του κ. Αθανάσιου Νάκου, Υφυπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Ο Υφυπουργός τόνισε ότι εκδηλώσεις σαν τη σημερινή φέρνουν κοντά τους μετανάστες και ιδιαίτερα αυτούς που ζουν στην περιφέρεια με την πολιτεία και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για άμεση ενημέρωσή τους. Συνέχισε αναφέροντας ότι σήμερα, στο πλαίσιο της Ε.Ε, έχουν διαμορφωθεί οι βασικές δομές και έχουν χαραχθεί οι κεντρικοί άξονες της ακολουθητέας μεταναστευτικής πολιτικής από τα κράτη μέλη. Η Ελλάδα μόλις πρόσφατα απέκτησε μια ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική με την ψήφιση του νόμου 3386/2005, ο οποίος δίνει σάρκα και οστά στις βασικές μας πολιτικές επιλογές σε αυτόν τον τομέα, καταγράφοντας αυτούς που διαβιούν εδώ και παράλληλα θέτοντας σαφείς κανόνες εισόδου στην χώρα, οι οποίοι διασφαλίζουν τόσο τα εθνικά μας συμφέροντα όσο και αυτά των οικονομικών μεταναστών. Κύρια επιδίωξή μας είναι η νομιμότητα της παραμονής του μετανάστη κι η διαρκής μέριμνα για την ομαλή κοινωνική ένταξη των μεταναστών που αποτελεί μια αμφίδρομη επικοινωνία κράτους-μεταναστών και ελλήνων πολιτών.
Η μετανάστευση είναι ένα διαρκώς εξελισσόμενο φαινόμενο με ταχείς ρυθμούς. Για τον σκοπό αυτό εγκρίθηκε από την κυβερνητική επιτροπή το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για την μεταναστευτική πολιτική, με το οποίο ανάμεσα στα άλλα διευρύνεται η διαδικασία της νομιμοποίησης των μεταναστών που ζουν παράνομα στην χώρα μας και παράλληλα για πρώτη φορά στην Ελλάδα συστήνεται εθνική επιτροπή για την κοινωνική ένταξη των μεταναστών με την συμμετοχή όλων των κομμάτων της ελληνικής βουλής και των αρμόδιων φορέων. Σήμερα έχουμε και την εμπειρία αλλά και την απαιτούμενη εξειδικευμένη γνώση για να κάνουμε την μετανάστευση στην Ελλάδα σημείο αναφοράς ανάπτυξης για τον τόπο και ευημερίας για τους μετανάστες που ζουν μαζί μας.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Φώτης Γκούπας, Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας Θεσσαλίας τονίζοντας ότι τα τελευταία χρόνια, η συντονισμένη προσπάθεια για τη διαμόρφωση σύγχρονης μεταναστευτικής πολιτικής είχε ως αποτέλεσμα την ψήφιση και εφαρμογή του νόμου 3386 το 2005, ο οποίος θέτει τις προτεραιότητες της κυβέρνησης στον τομέα της μετανάστευσης, οι οποίες επιγραμματικά είναι οι εξής: νομιμότητα της παραμονής του μετανάστη με στόχο τον περιορισμό της εγκληματικότητας, ομαλή κοινωνική ένταξη για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής της χώρας, διεθνή συνεργασία για μια ορθολογικότερη διαχείριση του μεταναστευτικού φαινομένου.
Η πρόσφατη έγκριση της κυβερνητικής επιτροπής του σχεδίου νόμου με το οποίο συμπληρώνονται οι διατάξεις του Ν.3386/05 σχετικά με την μεταναστευτική μας πολιτική αποδεικνύει ότι προχωρούμε στην πλήρη αντιμετώπιση του μεταναστευτικού φαινομένου σύμφωνα με την παράδοση, τον πολιτισμό και την δημοκρατία. Η αναθεώρηση αυτή έχει ως κατευθυντήριους άξονες την εξάλειψη και των τελευταίων γραφειοκρατικών αγκυλώσεων που ενδεχομένως αναδείχθηκαν κατά την εφαρμογή του Ν.3386/05, την μέγιστη δυνατή διευκόλυνση των αλλοδαπών κατά την διαμονή και ιδίως την εργασία τους στην χώρα μας, την επίλυση προβλημάτων, ιδίως διαδικαστικών που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα της συμπεριφοράς των μεταναστών και τέλος, την νομιμότητα της παραμονής του μετανάστη στη χώρα μας.
Ο κ. Γενικός Γραμματέας αναφερόμενος στην περιφέρεια Θεσσαλίας, σημείωσε ότι την περίοδο από τον Ιούνιο του 2001 ως τον Σεπτέμβριο του 2005, παρατηρήθηκε μεγάλος αριθμός χορηγηθεισών αδειών παραμονής αλλοδαπών, διότι μεγάλος αριθμός μεταναστών που ζούσαν παράνομα ως τότε στην χώρα, προσέτρεξαν να νομιμοποιηθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.2910/01. Μετά την ψήφιση του νέου νόμου 3386/2005 από τον Οκτώβριο του 2005 ως σήμερα, ο αριθμός αδειών που εγκρίθηκαν ανέρχεται περίπου στις 20.000, δεδομένου ότι οι αιτήσεις των αλλοδαπών για παραμονή στην χώρα μειώθηκαν αισθητά.
Ο επόμενος ομιλητής κ. Αλέξανδρος Ζαβός, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Μεταναστευτικής Πολιτικής ενημέρωσε σύντομα για το ρόλο του Ινστιτούτου Μεταναστευτικής Πολιτικής που είναι η μελέτη όλων των παραμέτρων της μετανάστευσης, δίνοντας στην κυβέρνηση στοιχεία που βοηθούν στην χάραξη μιας καλύτερης μεταναστευτικής πολιτικής. Όλα αυτά όμως πρέπει να γίνουν σύμφωνα με τις οδηγίες και τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού είναι δύσκολο για οποιαδήποτε χώρα να αντιμετωπίσει μόνη της το μεταναστευτικό φαινόμενο.
Στη συνέχεια παρουσίασε τα αποτελέσματα δύο μελετών, η μια από τις οποίες έγινε σε συνεργασία με τη Παγκόσμια Τράπεζα. Η πρώτη μελέτη είχε ως θέμα «Στρατηγικές περί πολιτικών μεταναστών στην Ελλάδα και η σχέση με τις κοινωνικοδημογραφικές παραμέτρους». Σε αυτή την μελέτη παρουσιάστηκε κυρίως το προφίλ των μεταναστών της χώρας μας. Από τους μετανάστες που βρίσκονται ήδη στην χώρα μας το 41,3% διατηρεί υψηλό βαθμό επαφής τόσο με τους συμπατριώτες του όσο και με τους Έλληνες ντόπιους, το 23% έχει ενταχθεί πλήρως στη ελληνική κοινωνία και το 21,4% κρατάει τον διαχωρισμό με την ελληνική κοινωνία. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη τα κίνητρα της μετανάστευσης είναι τα εξής: το 67,4% μεταναστεύει για οικονομικούς λόγους, το 17,4% για την εξεύρεση χρημάτων για συγκεκριμένη χρήση, το 15,8% για πολιτικούς ή κοινωνικούς λόγους, το 11,1% για ένωση με την οικογένειά του που έχει ήδη μεταναστεύσει, το 7% για απόκτηση νέων δεξιοτήτων και το 4,2% λόγω σύναψης μεικτού γάμου.
Όσον αφορά στη δουλειά τους, το 85,4% έχει επαγγελματική απασχόληση και το 73,2% έχει σταθερή εργασία. Όσον αφορά στο ερώτημα σχετικά με την πρόθεση υποβολής αίτησης για την λήψη της ελληνικής υπηκοότητας, το 49,7% απάντησε καταφατικά, το 21,2% δεν είναι σίγουρο και το 29,1% απάντησε αρνητικά. Και τέλος, στο ερώτημα σχετικά με τα σχέδιά τους για το μέλλον των παιδιών τους, το 40,6% δήλωσε ότι επιθυμεί να σπουδάσει τα παιδιά του στην Ελλάδα, το 7% επιθυμεί να σπουδάσουν τα παιδιά του σε άλλη χώρα, το 17,5% αρκείται στο να ζήσουν και να εργαστούν τα παιδιά του στην Ελλάδα, το 17,2% προτιμά να επιστρέψουν τα παιδιά του στην χώρα καταγωγής και το 17,2% έδωσε κάποια άλλη απάντηση. Ο κ. Ζαβός σημείωσε ότι τέτοιες μελέτες δείχνουν τις προθέσεις των μεταναστών, αλλά και την πραγματική εικόνα της μετανάστευσης και δίνουν στην κυβέρνηση σταθερές βάσεις για την χάραξη μιας καλής μεταναστευτικής πολιτικής.
Η δεύτερη μελέτη την οποία παρουσίασε ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Μεταναστευτικής Πολιτικής ασχολήθηκε με τις οικονομικές επιπτώσεις της απασχόλησης των μεταναστών στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με αυτή την μελέτη το 10,2% του απασχολούμενου δυναμικού της Ελλάδας είναι μετανάστες. Η συμβολή αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική. Το 76,6% απασχολείται στον κλάδο των ιδιωτικών νοικοκυριών(οικιακοί βοηθοί, φύλακες κ.α), το 36,8% στον κλάδο των κατασκευών, το 14,8% σε ξενοδοχεία και εστιατόρια και το 12,1% σε άλλους μεταποιητικούς κλάδους. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν προσφέρουν στην ελληνική οικονομία. Η άμεση συμβολή των μεταναστών στην δημιουργία του ΑΕΠ ανήλθε το 2004 σε 2,5-2,8% του συνολικού ποσού. Το ποσοστό αυτό είναι το ελάχιστο, αφού δεν συμπεριλαμβάνονται οι έμμεσες ή οι δευτερογενείς επιδράσεις της παρουσίας των μεταναστών στο οικονομικό κύκλωμα της χώρας.
Ένα άλλο σενάριο που αναπτύχθηκε είναι τι θα γινόταν αν έφευγαν όλοι οι μετανάστες από την χώρα μας. Αυτό που προκύπτει είναι ότι θα έμεναν 200.000 κενές θέσεις εργασίας, από τις οποίες οι Έλληνες θα κάλυπταν μόνο τις 5.000. Άρα οι μετανάστες δεν καλύπτουν μόνο θέσεις, αλλά δημιουργούν δευτερογενείς θέσεις εργασίας. Για παράδειγμα, στα σχολεία αυτή τη στιγμή υπάρχουν 108.000 μετανάστες στις βαθμίδες από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Αν έφευγαν θα έμεναν κενές 3600 τάξεις των 30 ατόμων και αντίστοιχα 3600 άνεργοι Έλληνες εκπαιδευτικοί. Ο κ. Ζαβός κατέληξε λέγοντας ότι η αλήθεια είναι ότι χρειαζόμαστε τους μετανάστες στην Ελλάδα, όπως και όλη η Ευρώπη, από την στιγμή που υπάρχει υπογεννητικότητα και ανεπαρκές προσωπικό για την κάλυψη των θέσεων που παρουσιάζονται σε όλους τους τομείς της εργασίας. Αυτό συνεπάγεται βέβαια ότι και οι μετανάστες χρειάζονται εμάς. Έχουν δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε η κ. Μαρία Παναγιωτοπούλου-Κασσιώτου, Ευρωβουλευτής. Τόνισε ότι ο ευρωπαϊκός πολιτισμός είχε και έχει ως κέντρο του τον άνθρωπο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία παρέχει το νομοθετικό πλαίσιο και τα κείμενα πάνω στα οποία θα πρέπει να αποφασίζουν τα εκλεγμένα όργανα της Ε.Ε, μελετώντας το φαινόμενο της δημογραφίας, παρουσίασε την «Πράσινη Βίβλο» της Ε.Ε και μια ανακοίνωση στην οποία υπογράμμισε ότι το αντιστάθμισμα της προβλεπόμενης μείωσης του ενεργού πληθυσμού, θα πρέπει να είναι η λήψη μέτρων για μεγαλύτερη συμμετοχή στην απασχόληση, στην έρευνα, στην καινοτομία, στην αύξηση της παραγωγικότητας. Έτσι λοιπόν, η επιλογή μεγαλύτερης προσφυγής στην μετανάστευση για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος είναι μια προσωρινή λύση, γιατί είναι γνωστό ότι οι μετανάστες υιοθετούν τα πρότυπα της κοινωνίας στην οποία γίνονται δεκτοί. Με δεδομένη αυτή την δημογραφική κατάσταση της Ευρώπης και το γεωγραφικό περιβάλλον της, η οικονομική μετανάστευση θα μετατραπεί κατά μεγάλο μέρος σε μετανάστευση πληθυσμών.
Η Ευρωβουλευτής αναφέρθηκε στη Συνθήκη της Ε.Ε, η οποία δίνει την δυνατότητα δημιουργίας ενός κοινού πλαισίου που στηρίζεται στο άρθρο 63 § 3 της Συνθήκης, που προβλέπει ότι το Συμβούλιο θεσπίζει μέτρα περί μεταναστευτικής πολιτικής στους τομείς: προϋποθέσεις εισόδου, διανομής και προδιαγραφές διαδικασιών κατά τις οποίες τα κράτη-μέλη θα χορηγούν άδειες παραμονής μακράς διάρκειας. Η μεταναστευτική πολιτική στο πιο μεγάλο μέρος της είναι ζήτημα εθνικής πολιτικής.
Η κ. Παναγιωτοπούλου-Κασσιώτου ενημέρωσε επίσης για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης το 2003, όπου τονίστηκε η ανάγκη να διερευνηθούν τα νομικά μέσα για τους υπηκόους τρίτων χωρών προκειμένου να μεταναστεύουν στην Ένωση, λαμβάνοντας υπόψη τις ικανότητες υποδοχής των κρατών-μελών. Η Συνθήκη για τη θέσπιση του Συντάγματος της Ευρώπης προέβλεπε ότι η Ένωση αναπτύσσει κοινή μεταναστευτική πολιτική που έχει στόχο να εξασφαλίσει σε όλα τα στάδια αποτελεσματική διαχείριση των μεταναστευτικών ροών. Από τον Ιανουάριο του 2005 έχει ξεκινήσει μια καινούρια νοοτροπία και έκδοση κειμένων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (π.χ. Πράσινη Βίβλος). Οι Κοινοτικές ενέργειες έχουν ως στόχο η μεταναστευτική πολιτική να συμβάλει στην ανάπτυξη των χωρών προέλευσης των μεταναστών, στην διευκόλυνση της αποστολής πόρων στις χώρες προέλευσης, στην συνεισφορά στην ανάπτυξη των συγκεκριμένων χωρών, στην ενθάρρυνση της κυκλικής μετανάστευσης και στον ουσιαστικό περιορισμό των προσλήψεων που γίνονται εις βάρος της ανάπτυξης ορισμένων τομέων με έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού.
Αναφέρθηκε επίσης στην πρόταση-οδηγία για το καθεστώς τρίτων χωρών, η οποία βασίζεται στην μακροχρόνια παράδοση που ακολουθείται στα κράτη-μέλη. Η διαδικασία της διαμονής επηρεάζει το επίπεδο των δικαιωμάτων των ενδιαφερομένων. Η πρόταση καθορίζει τις προϋποθέσεις χορήγησης καθεστώτος κατοίκου μακράς διάρκειας, από τις οποίες η βασικότερη είναι η 5ετής μόνιμη και αδιάλειπτη διαμονή. Το κράτος-μέλος έχει το δικαίωμα να απαιτήσει από τους μετανάστες που θέλουν να ενταχθούν την συμμετοχή τους σε μέτρα ένταξης. Στους υπηκόους τρίτων χωρών κατοίκους μακράς διάρκειας εξασφαλίζεται ίση μεταχείριση με τους υπηκόους της Ε.Ε. και αυτή η ίση μεταχείριση καλύπτει τους περισσότερους κοινωνικοοικονομικούς φορείς. Η πρόταση-οδηγία για τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών με σκοπό την μισθωτή απασχόληση και την άσκηση ανεξάρτητων οικονομικών δραστηριοτήτων προβλέπει την τουλάχιστον επί 3 χρόνια παραμονή και προσφορά εργασίας. Οι οδηγίες της Ε.Ε που εγκρίθηκαν το 2000 προβλέπουν σημαντικά νέα δικαιώματα τόσο για τους εισερχόμενους μετανάστες όσο και για τις εθνικές μειονότητες που είναι εγκατεστημένες στην Ε.Ε. Οι οδηγίες αυτές δεν καλύπτουν όμως διακρίσεις λόγω εθνικότητας και δεν επηρεάζουν τις προϋποθέσεις για την είσοδο και παραμονή υπηκόων τρίτων χωρών και την μεταχείριση που τους επιφυλάσσεται λόγω του νομικού καθεστώτος τους. Έτσι είναι εφαρμοστέες σε όλα τα άτομα που κατοικούν στα κράτη-μέλη συμπεριλαμβανομένων των υπηκόων τρίτων χωρών.
Η κα. Ευρωβουλευτής τόνισε ότι στο μέλλον θα παρουσιαστεί ένα νέο πλαίσιο, το οποίο βασίζεται στις καινούριες δημοσιονομικές προοπτικές και αφορά τα έτη 2007-2013. Σε αυτό το χρονικό διάστημα θα έχουμε δύο ειδών νομοθετικά μέτρα που θα αφορούν και τους μόνιμα εγκατεστημένους και τους περιοδικά εργαζομένους και τους αιτούντες άσυλο και άλλες ακόμα κατηγορίες. Οι οδηγίες αυτές θα συνεπικουρούνται από καινούρια χρηματοδοτικά μέσα (καινούρια ταμεία) που θα έχουν στόχο την επιτυχία της μεταναστευτικής πολιτικής στο μέρος που αυτή είναι ευρωπαϊκή και στο μέρος που είναι εθνική. Η κα. Ευρωβουλευτής κατέληξε συμπεραίνοντας ότι η μετανάστευση αποτελεί εγγενές στοιχείο της ανάπτυξης και σήμερα επικρατεί γενικά η άποψη ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει στροφή από μια προσέγγιση που στηρίζεται σε "περισσότερη ανάπτυξη για λιγότερους μετανάστες" σε μια προσέγγιση "καλύτερης διαχείρισης της μετανάστευσης για περισσότερη ανάπτυξη".[1] Η επιλογή της μεγαλύτερης προσφυγής στη μετανάστευση για την αντιμετώπιση της δημογραφικής γήρανσης πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και με τις χώρες προέλευσης.
Η εξωτερική διάσταση της μεταναστευτικής πολιτικής έχει διαμορφωθεί κυρίως γύρω από τον στόχο της καλύτερης διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών με σκοπό να μειωθεί η μεταναστευτική πίεση που ασκείται στην Ένωση. Παρόλο ο στόχος για καλύτερη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών παραμένει έγκυρος, η επιπλέον πρόκληση σήμερα συνίσταται στην ανάπτυξη πολιτικών οι οποίες θα αναγνωρίζουν ότι οι διακινούμενοι εργαζόμενοι είναι αναγκαίοι για τη λειτουργία των οικονομιών μας στους τομείς που η ΕΕ αντιμετωπίζει ελλείψεις εργατικού δυναμικού και επαγγελματικών δεξιοτήτων και που, παράλληλα, θα μεγιστοποιούν στο έπακρο τόσο για τους μετανάστες, όσο και τις χώρες καταγωγής τους τα οφέλη της μετανάστευσης. Αυτό προϋποθέτει μια προσέγγιση που ξεπερνά τα θέματα ελέγχων στα σύνορα και καταπολέμησης της λαθρομετανάστευσης, ώστε να περιληφθούν και άλλες διαστάσεις του φαινομένου της μετανάστευσης, ειδικότερα η ανάπτυξη και η απασχόληση
Στη συνέχεια της Ανοικτής Συζήτησης το λόγο έλαβαν τοπικοί φορείς της πόλης του Βόλου και της ευρύτερης Περιφέρειας Θεσσαλίας προβαίνοντας σε σύντομες εισηγήσεις.
Ο κ. Βότσης Δημήτρης, Προϊστάμενος Τμήματος Αστικής Κατάστασης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης Νομού Μαγνησίας, Περιφέρεια Θεσσαλίας, αφού έδωσε κάποια στατιστικά στοιχεία για τους μετανάστες του Νομού Μαγνησίας (8000 περίπου διαφόρων εθνικοτήτων- 77,49% Αλβανοί, 7,26% Βούλγαροι, 3,58% Ρουμάνοι, κτλ) τόνισε ότι τον Αύγουστο του 2005 το ΥΠΕΣΔΑ κατέθεσε τον νέο νόμο περί μεταναστών, εναρμονισμένο πλέον στις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας και της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στα πλαίσια της απλούστευσης των διαδικασιών και της καλύτερης εξυπηρέτησης των Μεταναστών μειώθηκε ο αριθμός των εμπλεκόμενων Υπηρεσιών, εξοπλίστηκαν οι Υπηρεσίες με σύγχρονο ηλεκτρονικό εξοπλισμό και ειδικότερα με νέα μηχανογραφικά συστήματα που δίνουν την δυνατότητα της on-line σύνδεσης της Υπηρεσίας με το ΥΠΕΣΔΑ και το ΥΔΤ. Από την έναρξη εφαρμογής του Ν.2910/01, την πρώτη ολοκληρωμένη προσπάθεια καταγραφής αλλοδαπών και εξειδίκευσης των αδειών διαμονής, έχουν εκδοθεί 34.981 άδειες παραμονής.
Αναφέρθηκε επίσης στην πρόσφατη έκδοση της εγκυκλίου που αφορά στους επί μακρόν διαμένοντες στη χώρα, η οποία προβλέπει πιο συγκεκριμένους τρόπους ένταξης των αλλοδαπών στην Ελληνική Κοινωνία. Με τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και εν μέρει της ελληνικής σκέψης, θα κατορθώνουν οι αλλοδαποί να επικοινωνούν καλύτερα, να αποφεύγουν παρανοήσεις που τυχόν αποβαίνουν εις βάρος τους και να κατανοούν καλύτερα την Ελληνική πραγματικότητα.
Στη συνέχεια της Συζήτησης ο κ. Βλαχάκης Γρηγόριος, Αναπληρωτής Διοικητής ΔΥΠΕ Θεσσαλίας αναφέρθηκε σε ζητήματα υγείας και μετανάστευσης τονίζοντας ότι στα πλαίσια εφαρμογής του Ν.3386/05, ο οποίος αναφέρεται στην χορήγηση άδειας παραμονής υπηκόων τρίτων χωρών, τα Νοσοκομεία της Υγειονομικής Περιφέρειας Θεσσαλίας και τα Κέντρα Υγείας, με τον συντονισμό της Δ.Υ.ΠΕ. προέβησαν στην έκδοση των Πιστοποιητικών Υγείας των Υπηκόων τρίτων χωρών που βρίσκονταν στην Ελληνική Επικράτεια.
Ο κ. Βλαχάκης επισήμανε την διαδικασία χορήγησης Πιστοποιητικού Υγείας που διήρκεσε από 1/10/2005 έως 2/5/2006. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, στα Νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας της Θεσσαλίας εξετάστηκαν συνολικά 3.380 υπήκοοι τρίτων χωρών, στους οποίους εκδόθηκε Πιστοποιητικό Υγείας. Για την περίπτωση αυτή δημιουργήθηκαν ειδικοί πίνακες εξεταζόμενων αλλοδαπών με στοιχεία αυτών, σε κάθε φορέα, τα οποία αποστέλλονταν σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή και στη Δ.Υ.ΠΕ., προκειμένου να υπάρχει συγκεντρωτική κατάσταση των ατόμων που εξετάστηκαν και με σκοπό το συντονισμό του έργου και την εξαγωγή στατιστικών στοιχείων. Επίσης, στην τελευταία Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στις 16/11/2006, μεταξύ των άλλων αναφέρεται η δυνατότητα της δωρεάν ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης σε αναγνωρισμένους πολιτικούς πρόσφυγες, σε αλλοδαπούς, οι οποίοι έχουν υποβάλει αίτηση για αναγνώριση προσφυγικής ιδιότητας και στους έχοντες έγκριση παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους.
Ο επόμενος ομιλητής κ. Βολιώτης Αναστάσιος, Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου, τόνισε την αναγκαιότητα επίτευξης μιας ολοκληρωμένης και ρεαλιστικής μεταναστευτικής πολιτικής, η οποία θα πρέπει να γίνει με την βοήθεια της Ε.Ε, όταν από αυτή ληφθούν μέτρα για την ισορροπία στην ευρωπαϊκή πολιτική, την μετανάστευση και το άσυλο.
Αναφέρθηκε επίσης στην σταδιακή μετατροπή της Ευρώπης, λόγω του μεταναστευτικού κύματος, σε μια πολυπολιτισμική ήπειρο. Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες εναγωνίως ζητούν φθηνή εργασία και νέες πηγές άντλησης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, όχι όμως ανθρώπους μετανάστες για τους οποίους παρουσιάζονται πολλές δυσκολίες στην ενσωμάτωση και στην αφομοίωση. Δεδομένου ότι η Ευρώπη αντιμετωπίζει το πρόβλημα της γήρανσης του ευρωπαϊκού πληθυσμού αλλά και της τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης, έχει ανοίξει τα σύνορά της στους μετανάστες που εμφανίζονται ως μια φθηνή εργατική δύναμη που θα πληρώνει τις κατά νόμου ασφαλιστικές εισφορές για να σωθούν τα χρεωμένα συνταξιοδοτικά συστήματα των ευρωπαϊκών κρατών.
Ο κ. Βολιώτης υπογράμμισε της ενέργειες του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου, ο οποίος έχει ορίσει επιτροπή δικηγόρων που ασχολείται συστηματικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων των μεταναστών, αλλά και των λαθρομεταναστών, και με την ευκαιρία συνεχάρη τους συναδέλφους του που ανιδιοτελώς προσφέρουν τις νομικές τους υπηρεσίες στους απελπισμένους λαθρομετανάστες. Έκλεισε την εισήγησή του επισημαίνοντας ότι ο Δικηγορικός Σύλλογος Βόλου βοηθάει ποικιλοτρόπως τους ανθρώπους εκείνους που έχουν την ανάγκη του και προσβλέπουν σε αυτόν για να προστατευθούν τα ατομικά, δημοκρατικά και κοινωνικά τους δικαιώματα.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Σπηλιώπουλος Γεώργιος, Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας, ο οποίος αναφέρθηκε στο πρόβλημα της μετανάστευσης που παρουσιαζόταν ιδιαίτερα στις οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες, αλλά μετά την τελευταία απόφαση της διεύρυνσης, άρχισε να απασχολεί το σύνολο των χωρών της Ένωσης. Ο προβληματισμός εντάθηκε και μετά την γνωστή οδηγία «Μπολκεστάιν», που ούτε λίγο ούτε πολύ δημιουργούσε εργαζόμενους... μετανάστες, που θα πήγαιναν από χώρα σε χώρα για να δουλεύουν με χαμηλά μεροκάματα. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μετά από μια μεγάλη περίοδο διαβουλεύσεων τροποποίησε τη συγκεκριμένη οδηγία κι αυτή που εγκρίθηκε πρόσφατα διαφέρει σε σημαντικά σημεία από την αρχική εκδοχή της. Σημαντικότερο όλων ίσως είναι ότι καταργήθηκε η πρόνοια για υπαγωγή των εργαζομένων –που απασχολούνται σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα από εκείνη της καταγωγής τους- στη νομοθεσία του κράτους από το οποίο προέρχονται, η οποία και είχε προκαλέσει τις σοβαρότερες αντιδράσεις. Αντιθέτως, θα τηρείται σε κάθε περίπτωση η εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία της χώρας υποδοχής, ώστε να περιορισθεί ο κίνδυνος για μαζική εισαγωγή εργαζομένων «χαμηλού κόστους» στις οικονομίες τις δυτικής Ευρώπης. Η οδηγία αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το 2010 και είναι ενδεικτικό της ευρείας συναίνεσης της οποίας έχει τύχει, ότι πέραν της συντριπτικής πλειοψηφίας των ευρωβουλευτών και, φυσικά, των κυβερνήσεων, υπέρ του κειμένου ετάχθησαν οι ευρωπαϊκές εργοδοτικές και συνδικαλιστικές οργανώσεις.
Ο κ. Πρόεδρος τόνισε ότι με την απόφαση όμως αυτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δεν πρέπει να πιστέψουμε ότι το θέμα της μετανάστευσης δεν θα απασχολεί την Ευρώπη και στο μέλλον. Απαιτούνται κατάλληλες πολιτικές, που θα πείθουν τους ευρωπαίους πολίτες ότι μπορούν να ενσωματώσουν χωρίς κοινωνικούς κραδασμούς τους «εισαγόμενους» μετανάστες και παράλληλα να μπορούν να διασφαλίσουν, ότι η «εσωτερική» μετανάστευση δεν θα αποτελέσει το μέσο άλωσης κοινωνικών δικαιωμάτων και υποβάθμισης του βιοτικού τους επιπέδου.
Στη συνέχεια της συζήτησης ο κ. Μαλάκος Σταμάτης, Γραμματέας Νομαρχιακής Επιτροπής Λαϊκής Επιμόρφωσης Λάρισας, αναφέρθηκε στις ενέργειες της ΝΕΛΕ Λάρισας ως φορέα παροχής συνοδευτικών υποστηρικτικών υπηρεσιών για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες που υλοποιεί προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας, του Υπουργείου Εσωτερικών και του Απασχόλησης στα πλαίσια του πεδίου πολιτικής 2 του Γ΄ ΚΠΣ, το οποίο προβλέπει την προώθηση ίσων ευκαιριών για όλους όσους θέλουν να έχουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνους που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό.
Επισήμανε επίσης τους στόχους της ΝΕΛΕ οι οποίοι είναι οι εξής: α) η διασφάλιση της καλύτερης πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες, όπως η εκπαίδευση, η κατάρτιση, η δια βίου μάθηση, καθώς και η προώθηση στην απασχόληση, β)η ανάπτυξη ειδικών μέτρων που διευκολύνουν την στήριξη ατόμων που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό, ώστε να ξεπεράσουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν για την πλήρη συμμετοχή τους στην αγορά εργασίας και γ) η καταπολέμηση άμεσων και έμμεσων διακρίσεων που αντιμετωπίζουν οι μη προνομιούχες ομάδες στην αγορά εργασίας μέσω της εκπόνησης μιας σειράς προτάσεων για την επίλυση του προβλήματος.
Ο επόμενος ομιλητής, ο κ. Αλεξογιάννης Κωνσταντίνος, Προϊστάμενος, Διεύθυνσης Β΄θμιας Εκπαίδευσης, Ν.Μαγνησίας τόνισε τον ρόλο του σχολείου ως χώρου υποδοχής, ένταξης και ενσωμάτωσης μεταναστών. Το μαθητικό δυναμικό των μεταναστών της Μαγνησίας είναι περίπου το 10% του συνόλου, το οποίο όμως μειώνεται συνεχώς εξαιτίας των διαφόρων προβλημάτων και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να ενταχθούν στην ελληνική κοινωνία. Στο Νομό Μαγνησίας στα νηπιαγωγεία υπάρχουν 289 παιδιά μεταναστών, στο Δημοτικό 1256, στο Γυμνάσιο 650 και στο Λύκειο 389. Τα νούμερα αυτά φανερώνουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες των μεταναστών στη πόλη μας.
Ο κ. Αλεξογιάννης σημείωσε ότι με την πάροδο του χρόνου, θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις και θα βελτιωθούν οι οικονομικές δυνατότητες των οικογενειών των μεταναστών, έχοντας ως αποτέλεσμα την μεγαλύτερη προσέλευση στα σχολεία και την μεγαλύτερη ενσωμάτωσή τους από την ελληνική κοινωνία. Έκλεισε την εισήγησή του λέγοντας ότι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές προσπαθούν με κάθε τρόπο να βοηθήσουν και να στηρίξουν τα παιδιά των μεταναστών, ώστε στο μέλλον να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε η κ. Λουφοπούλου Γλυκερία, του Γραφείου Υποστήριξης Μεταναστών & Προσφύγων ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, Εργατικό Κέντρο Βόλου, η οποία παρουσίασε την κεντρική δραστηριότητα του γραφείου, το οποίο έχει συσταθεί στα πλαίσια της κοινοτικής πρωτοβουλίας EQUAL με συντονιστή το ΚΕΚ/ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, την υποστήριξη των εργαζομένων μεταναστών και προσφύγων του Νομού Μαγνησίας στα εργασιακά τους δικαιώματα, καθώς και την ενεργοποίηση τους για τη βελτίωση των εργασιακών τους συνθηκών μέσω συλλογικών μορφών δραστηριοποίησης. Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στην τοπική κοινωνία σχετίζονται με την νομιμοποίησή τους, τη μη καταβολή ενσήμων από τον εργοδότη, την ανασφάλιστη εργασία και γενικότερα προβλήματα ένταξης.
Αναφέρθηκε στον ρόλο του γραφείου υποστήριξης μεταναστών, το οποίο αναλαμβάνει να ευαισθητοποιήσει φορείς, υπηρεσίες, συλλόγους μεταναστών, ώστε να υπάρξει από κοινού διεκδίκηση των δικαιωμάτων των μεταναστών. Κατέληξε ότι μόνο με κοινές δράσεις και συνεργασία μπορεί να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον ισότιμης άσκησης δικαιωμάτων των μεταναστών στον εργασιακό χώρο.
Στη συνέχεια της συζήτησης η κ. Καλκαβούρα Διονυσία, Διευθύντρια Παραρτήματος, Κέντρο Έρευνας Θεμάτων Ισότητας (ΚΕΘΙ) Βόλου, επισήμανε τον βασικό στόχο του ΚΕΘΙ, ο οποίος είναι η προώθηση της γυναίκας μετανάστριας σε όλους τους τομείς της κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής ζωής. Η γυναικεία μετανάστευση την τελευταία δεκαετία, στη διεθνή ειδησεογραφία αναφέρεται ως περισσότερη από εκείνη των ανδρών («θηλυκοποίηση» της μετανάστευσης). Υπάρχουν γυναίκες, οι οποίες έρχονται εξαρτημένες, ακολουθώντας τους συζύγους τους, αλλά και μόνες τους, προσπαθώντας να ενεργοποιηθούν και να βρουν μια νέα αγορά εργασίας. Η επίδραση της μεταναστευτικής εμπειρίας, ενισχύει από την μια πλευρά τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία και στην οικογένεια, αλλά της δημιουργεί μια αυξημένη εξάρτηση και χειροτέρευση της θέσης της. Συνήθως απασχολείται στον κλάδο της παροχής υπηρεσιών, το οποίο για την γυναίκα μετανάστρια έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των δικτύων πληροφόρησης, την απομόνωση και την έλλειψη συμμετοχής της από τον κοινωνικό και τον δημόσιο διάλογο. Η γυναίκα μετανάστρια στη χώρα μας είναι σε μειονεκτική θέση γιατί έχει διπλή ιδιότητα: είναι ξένη αλλά και μέλος της εργατικής τάξης.
Η κ. Καλκαβούρα αναφέρθηκε σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2007, το οποίο αφορά στη βελτίωση των συνθηκών ένταξης στην αγορά εργασίας. Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει την υποστήριξη και ενδυνάμωση της γυναίκας, την προώθηση των άνεργων γυναικών στην απασχόληση και την κοινωνική στήριξη για την μείωση των προβλημάτων που θέτουν την γυναίκα εκτός αγοράς εργασίας.
Ο επόμενος ομιλητής ο κ. Αντωνάκης Νίκος, Προϊστάμενος του Τομέα Ισότητας και Απασχόλησης ΔΟΚΠΥ, Νέας Ιωνίας, αναφέρθηκε στα θετικά σημεία της πορείας της κοινωνικής ενσωμάτωσης των μεταναστών, τα οποία είναι: το υψηλό επίπεδο απασχόλησης των μεταναστών σε εργασίες μη ανταγωνιστικές με τους ντόπιους, η σχετική νομιμότητα που τους παρέχει η ελληνική νομοθεσία, η πιο αντικειμενική εικόνα που μεταδίδουν πια τα ΜΜΕ, η όλο και αυξανόμενη τάση πολλών μεταναστών με μακροχρόνια παραμονή στην Ελλάδα για μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα μας, η συστηματική προσφορά μαθημάτων ελληνικής γλώσσας για μετανάστες και πρόσφυγες και η θετικότερη εικόνα των μεταναστών στην Ελληνική Κοινωνία.
Τα αρνητικά που παραμένουν ως εμπόδια για την κοινωνική ενσωμάτωση των μεταναστών είναι: α) Η νομιμότητα. Εξαιτίας της έλλειψης μιας κοινής Ευρωπαϊκής Πολιτικής για τους μετανάστες και ενός νόμου πλαισίου στη χώρα μας, οι μετανάστες παραμένουν πολίτες 2ης κατηγορίας υπό προθεσμία. Ο νέος νόμος (2006) έρχεται να βελτιώσει την κατάσταση αυτή σημαντικά, β) Η δεύτερη γενιά μεταναστών. Τα παιδιά που μεγαλώνουν στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν διπλό αποκλεισμό: δεν γνωρίζουν καλά τα της χώρας προέλευσης των γονιών τους και δεν είναι ακόμη πολίτες της χώρας μας, γ) Η απασχόληση. Αν και επίσημα οι υπηρεσίες απασχόλησης εγγράφουν μετανάστες, στην πράξη οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης δεν τους ενσωματώνουν και δ) Η θέση της γυναίκας. Οι γυναίκες των οικογενειών των μεταναστών ζουν στο δικό τους κοινωνικό ημίφως βιώνοντας τριπλό αποκλεισμό: Γυναίκα, εργαζόμενη, μετανάστρια.
Ο κ. Αντωνάκης πρότεινε την από κοινού με τους ευρωπαίους εταίρους μας συγκρότηση μιας ενιαίας μεταναστευτικής πολιτικής, την δημιουργία κέντρων υποδοχής προσφύγων και γραφείων υποστήριξης των μεταναστών, ξεχωριστές πολιτικές για την κοινωνική ενσωμάτωση με ίσους όρους της 2ης γενιάς των μεταναστών και τέλος, σεβασμό των κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων τους με πενταετείς άδειες παραμονής και εργασίας, δικαίωμα ψήφου στις εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και δικαίωμα στην Ελληνική υπηκοότητα μετά την παρέλευση 5ετίας.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Ζορμπάς Κωνσταντίνος, Δρ.Θεολογίας – Κοινωνιολόγος και Γεν. Δ/ντής Παρατηρητηρίου Κοινωνικών Φαινομένων της Εκκλησίας της Ελλάδας, ο οποίος στην εισήγησή του απάντησε σε δύο ερωτήματα: Το πρώτο ερώτημα είναι εάν οι θρησκείες γενικότερα και η Ορθοδοξία ειδικότερα μπορεί να βοηθήσει στην ένταξη των μεταναστών στην κοινωνία και εάν ναι, το δεύτερο ερώτημα, με ποιο τρόπο η Εκκλησία της Ελλάδος και η τοπική Εκκλησία της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος βοήθησε προς την κατεύθυνση αυτή. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στον ιδιαίτερο συμβολισμό που έχει για τους Χριστιανούς η 26η Δεκεμβρίου, γιατί είναι η Ημέρα της φυγής του Βρέφους Ιησού Χριστού ως πρόσφυγα στην Αίγυπτο, όταν ο Ηρώδης απειλούσε να τον θανατώσει. Έτσι ο Ιδρυτής της θρησκείας μας ξεκινά τη ζωή Του ως πρόσφυγας και τη συνεχίζει ως μετανάστης. Για τον χριστιανό είναι σημαντικός ο σεβασμός του ανθρωπίνου προσώπου, η αναγνώριση του ίδιου του Χριστού στο πρόσωπο του ξένου, και κατά συνέπεια η απόρριψη κάθε μορφής συμπεριφοράς που προσβάλλει, υποβιβάζει, αδικεί ή απειλεί με αφανισμό την εικόνα αυτή του Θεού. Αυτή η ημέρα, η 26η Δεκεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Ημέρα αφιερωμένη στο Πρόσφυγα και τον Μετανάστη.
Μέσα σε αυτό το πνεύμα και με ανάλογα αισθήματα προσφέρουν από την πρώτη στιγμή τις Υπηρεσίες προς τους Μετανάστες, τους Παλιννοστούντες, τους Αιτούντες Άσυλο και τους Πρόσφυγες, τόσο οι ειδικές Υπηρεσίες της Ιεράς Συνόδου, το Κέντρο Συμπαραστάσεως Παλιννοστούντων και Μεταναστών και το Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων, όσο και η Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Αλληλεγγύη» της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία παράλληλα με τις δραστηριότητες της στην Ελλάδα, επεκτείνει την ευεργετική δράση της και πέραν των ελληνικών συνόρων.
Επίσης ο κ. Ζορμπάς αναφέρθηκε σε μια άγνωστη στους περισσότερους, αλλά πολύ σημαντική κατηγορία δραστηριοποίησης της Εκκλησίας για τα θέματα των μεταναστών και προσφύγων. Πρόκειται για μια εξαιρετικά λεπτή, πολύ απαιτητική και συχνά δύσκολη, αλλά πολύ ουσιαστική και αποτελεσματική συνηγορία, που ασκεί η Εκκλησία προς τις Ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις για μια Κοινή Ευρωπαϊκή Μεταναστευτική Πολιτική με Ανθρώπινο Πρόσωπο. Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιήθηκαν τα τέσσερα τελευταία χρόνια συνολικά 27 παρεμβάσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για θέματα Μετανάστευσης και Μεταναστών.
Τέλος, ο κ. Ταφάι Έντουαρντ, Πρόεδρος Συλλόγου Αλβανών Ν.Μαγνησίας «Ιλλυρία», αναφέρθηκε στον Σύλλογο Αλβανών, ο οποίος οργανώθηκε το 2001 για να βοηθήσει τους Αλβανούς μετανάστες να ενταχθούν στην ελληνική κοινωνία. Ο Σύλλογος κατάφερε να πάρει μέρος σε προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τα οποία βελτιώθηκε ο τρόπος ζωής των μεταναστών και η επικοινωνία με τους τοπικούς φορείς και την κοινωνία. Ήδη στο Δημοτικό Ραδιόφωνο Βόλου υπάρχουν ειδήσεις στα αλβανικά, ενώ λειτουργούν με την βοήθεια του Συλλόγου Αλβανών δύο φροντιστήρια για τη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Έτσι λοιπόν ο Σύλλογος Αλβανών ήρθε πολύ κοντά με τους τοπικούς φορείς και τη τοπική κοινωνία, οι οποίοι τον στηρίζουν και τον αντιμετωπίζουν με καθεστώς ίσης μεταχείρισης.
Ο κ. Ταφάι Έντουαρντ τόνισε ότι τα διάφορα έντονα προβλήματα που υπάρχουν, όπως είναι η νομιμοποίηση, η οποία οδηγεί κάθε μέρα τους μετανάστες στην παρανομία, ίσως αντιμετωπιστούν με τον καινούριο νόμο. Υπογράμμισε την αναγκαιότητα της στήριξής όλων προς τους μετανάστες, η οποία θα βοηθήσει στην ένταξη και στην ομαλή ενσωμάτωση τους στην ελληνική κοινωνία.
Μετά το τέλος των εισηγήσεων, ακολούθησε διάλογος με το κοινό, όπου συζητήθηκε κυρίως η ανάγκη βαθύτερης και ουσιαστικότερης πληροφόρησης από μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προς τους μετανάστες και όλους τους ενδιαφερομένους, για τα ζητήματα της ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής.
Δημοσίευση σχολίου