Οι ευρωπαϊκές αξίες στο σύστημα εκπαίδευσης.

01/03/2005: Οι ευρωπαϊκές αξίες στο σύστημα εκπαίδευσης και η συμβολή της παιδείας στη στρατηγική της Λισαβόνας. Απάντηση του Συμβουλίου και της Επιτροπής στην ευρωβουλευτή Μαρία Παναγιωτοπούλου Κασσιώτου.

"H αρμοδιότητα για το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών συστημάτων στην προαγωγή των ευρωπαϊκών αξιών, ανήκει στα κράτη μέλη, όπως ορίζεται σαφώς από τη Συνθήκη. Τα κράτη μέλη όμως έχουν πολλά να μάθουν το ένα από το άλλο, χρησιμοποιώντας την ανοικτή μέθοδο συντονισμού". Αυτό αναφέρεται στην απάντηση του Συμβουλίου στο ερώτημα της ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας κ. Μαρίας Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου. Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής ζήτησε να πληροφορηθεί, τόσο από το Συμβούλιο, όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα μέτρα που σκοπεύουν να λάβουν, έτσι ώστε στο σύστημα εκπαίδευσης να συμπεριλαμβάνονται οι αρχές της ελευθερίας, αλληλεγγύης και σεβασμού που αναφέρονται στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα.

Αφορμή για την υποβολή των ερωτήσεων υπήρξε μια σειρά από πέντε συναντήσεις που διοργάνωσε η Ολλανδική Προεδρία το δεύτερο εξάμηνο του 2004, σχετικά με τις ευρωπαϊκές αξίες και η δημοσιοποίηση έκθεσης με τίτλο: "Η Ευρώπη - μια ωραία ιδέα;" Στις συναντήσεις τονίστηκε από τους Υπουργούς Παιδείας ότι οι ευρωπαϊκές αρχές που αναφέρονται στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα είναι καλό να περιληφθούν στο σύστημα εκπαίδευσης. Στη συνέχεια της απάντησής του, το Συμβούλιο σημειώνει ότι ανακήρυξε το έτος 2005 ως "Ευρωπαϊκό Έτος για την Ιδιότητα του Πολίτη" και θα παρακολουθεί το γεγονός αυτό με μεγάλο ενδιαφέρον. Στο πλαίσιο αυτό η Προεδρία του Λουξεμβούργου διοργάνωσε ένα "Φόρουμ για μια πολυπολιτισμική Ευρώπη" (22- 29 Ιανουαρίου), με τη συμμετοχή 250 σχολείων από 23 κράτη - μέλη, ενώ έχει αναλάβει τη διοργάνωση και διεξαγωγή διαφόρων συνεδρίων με θέμα την κινητικότητα, την πολυγλωσσία και τις συνθήκες για καλύτερη αμοιβαία κατανόηση. Νέες επίσης δυνατότητες για την υλοποίηση αυτής της πτυχής του προγράμματος της λουξεμβουργιανής προεδρίας αποτελούν η προώθηση του Europass (31 Ιανουαρίου - 1 Φεβρουαρίου) και του συμποσίου για την πολυγλωσσία στο σχολείο: "Η εξέλιξη της εκπαίδευσης στην Ευρώπη - η πολυγλωσσία διανοίγει νέες προοπτικές" (Λουξεμβούργο, 9-11 Μαρτίου). Στην δική της απάντηση εξάλλου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι "εφόσον το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί υπόθεση των κρατών - μελών δεν θα προτείνει κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ωστόσο, στο πλαίσιο της συμβολής της παιδείας στη Στρατηγική της Λισαβόνας, η Επιτροπή, σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες από τα κράτη μέλη, προσδιόρισε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις κύριες γνώσεις που οποιοσδήποτε θα έπρεπε να αποκτήσει έως το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Το πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει βασικές δεξιότητες όπως η γενική μόρφωση και η αριθμητική, αλλά και ευρύτερες γνώσεις όπως κοινωνικές, διαπροσωπικές, πολιτικές και πολιτιστικές γνώσεις που είναι ζωτικής σημασίας για την προσωπική ολοκλήρωση, την ενεργή συμμετοχή στα κοινά, την κοινωνική ένταξη και την απασχόληση. Στο πλαίσιο ιδιαίτερα των γνώσεων αυτών υπάρχει έντονη παρουσία της ευρωπαϊκής διάστασης που καλύπτει τις αναγκαίες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις. Το πλαίσιο θα προταθεί εντός του 2005 από την Επιτροπή προς το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο υπό μορφήν Σύστασης". "Το ευρωπαϊκό αυτό πλαίσιο" είναι βέβαιο ότι θα περιληθφεί στην ατζέντα του εθνικού διαλόγου για την παιδεία που με πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού έχει αρχίσει και με επιτυχία συνεχίζει το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων", δήλωσε η κ. Παναγιωτοπούλου - Κασσιώτου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: